Wymiana paska rozrządu – jak się do tego zabrać?
Pasek rozrządu jest bardzo ważnym elementem w samochodzie. Znajduje się on w jednostce napędowej, czy innymi słowy w silniku. Odpowiada za odpowiednie zgranie ze sobą czasu otwarcia zaworów wydechowych i dolotowych z ruchem tłoków. Dzięki temu możliwe jest uniknięcie sytuacji, w której tłoki mogłyby uderzyć w zawory, co spowodowałoby niechybne zniszczenie silnika. Dlatego też pasek rozrządu należy wymieniać co jakiś czas, zazwyczaj nie rzadziej niż raz na 60 tysięcy kilometrów. Sprawdźmy jak wykonać taką wymianę samodzielnie i zaoszczędzić na pracy mechanika.
Przygotowanie do pracy
Na początku należy zabrać odpowiednie informacje, a także narzędzia. Pamiętajmy, że wymiana paska rozrządu mimo, iż jest stosunkowo łatwa, to jednak wymaga dość precyzyjnej pracy. Błąd może spowodować to, że po uruchomieniu motoru nastąpi spotkanie tłoków z otwartymi zaworami, co spowoduje, że silnik zostanie zniszczony. Sprawdźmy jaki pasek jest potrzebny w naszym silniku i dokładnie taki sam zakupmy w sklepie motoryzacyjnym. Zazwyczaj kupuje się cały zestaw rozrządu, a więc oprócz paska znajduje się tam także napinacz, czasami również dodatkowe koła pasowe. Możemy również wymienić pompę cieczy chodzącej, jeżeli jest ona napędzana bezpośrednio przez rozrząd, jak ma to miejsce w większości samochodów.
Przeprowazenie wymiany
Pracę rozpoczynamy od ściągnięcia plastikowej osłony rozrządu. Zazwyczaj mocowana jest na kilka śrub lub nakrętek. Następnie musimy ustawić silnik w takim położeniu, by każde koło pasowe było ustawione „na znakach” – by znaki synchronizacyjne wybite na nim zgrywały się z analogicznymi znakami naniesionymi na obudowę silnika. Obracamy silnikiem tak długo, aż na wszystkich kołach znaki będą się zgadzały. Teraz następuje faktyczna wymiana paska rozrządu. Luzujemy śrubę napinacza, następnie całkowicie wykręcamy go, bo i tak napinacz wymienimy na nowy. Gdy to zrobimy, będziemy mogli swobodnie zsunąć pasek z kół zębatych. Uważajmy, by teraz nie przestawić górnego koła rozrządu, a gdybyśmy przypadkiem to zrobili, ustawmy je z powrotem tak, by zgrywały się znaki. Jeżeli wymieniamy pompę wody, należy zrobić to teraz.
Jak wspomnieliśmy, wymiana rozrządu jest łatwa. Teraz pozostaje złożyć wszystko w odwrotnej kolejności. Jednak, co bardzo ważne, nie odpalamy od razu silnika! Po założeniu nowego paska, napinacza i ewentualnie pompy cieczy chłodzącej, sprawdzamy raz jeszcze czy znaki na kołach zębatych się zgadzają. Następnie, dla pewności, delikatnie obracamy silnikiem ręcznie. Robimy kilka obrotów wałem, sprawdzamy czy nie następuje jakiś nienaturalny opór. Jeśli wszystko wygląda dobrze, wsiadamy i przekręcamy kluczyk. Silnik powinien odpalić i chodzić tak samo dobrze, jak przed wymianą. Składamy plastiki obudowy rozrządu i przykręcamy je na miejsce. To wszystko, rozrząd został wymieniony!